• Den alpina skidskolan börjar vecka 5 och avslutas vecka 8, 2024. Skidskolan är 4 lektioner. Läs mer om vår skidskola och våra nivåer nedan.

Våra skidskolenivåer:

MiniKnatte- För de minsta 4-5 år. Fokus för denna grupp är att på ett lekfullt sätt introducera barnen till Alpin skidåkning/slalom. Målet med denna nivå är: Bli trygg på skidorna och lära sig glasstruten, bromsa, gå på och av liftbandet själv. Vårt viktigaste mål är att ditt barn tycker det är roligt med Alpin skidåkning. (OBS! Fyller ditt barn 4 år under år 2024, kan ni anmäla ert barn till denna grupp. Vi räknar från det år barnet fyller år)

Nybörjarnivå: Denna grupp är för barn som aldrig stått på skidor eller har åkt en vinter och kan åka lite grann. Syftet med denna nivå är att barnet skall lära sig följande: bli tryggare på skidorna och lära sig glasstruten och kunna åka i glasstrut med fart, lära sig svänga, bromsa samt ta sig upp och ner med liften själv.

Fortsättningsnivå: För barn som förra året gick vår nybörjarkurs eller har åkt skidor tidigare och kan svänga och bromsa. På denna nivå är målet att barnen skall bli tryggare på skidorna och på bättre kontroll och balans på skidorna. Vi utmanar barnen framför allt att svänga och bromsa i brantare backar än barnbacken. Vi kommer att gå upp i den stora backen på denna nivå.

Avanceradnivå: Vi finslipar våra färdigheter och letar nya utmaningar där vi anpassar tekniken i olika typer av terränger. Barnets förkunskaper är att kunna åka med parallella skidor. Barnet vågar mycket och har bra fart.

Eventuellt kommer vi att testa på att åka ”riktig” slalom med pinnar i stora backen. Beroende på grupp anpassar vi skidskolan och önskemål från barn och föräldrar.

Skidlektionen längd. Varje skidlektionen är 45-50 minuter.

Skidutrustning. Köpa eller hyra? Inför den Alpina Skidskolan behöver ni skaffa egen skidutrustning och vi rekommenderar att barnen har en egen utrustning, eftersom då kan barnen träna på egen hand, vilket behövs för att ditt barn skall kunna träna på det vi lär ut i skidskolan. Efter varje lektion får barnet något att träna på, precis som i skolan ger vi läxor, skidövningar att öva på hemma samt även praktiskt på snö eller/och i skidbacken.

Köpa nytt eller begagnad skidutrustning? Det spelar ingen roll, men det är billigare att köpa begagnat, vilket man ofta finner på Hammarby Sjöstads köp och säljsida för barn. Här säljs det ofta Alpina skidutrustningar, eller så lägger du ut en annons på Facebook/Blocket vad du söker? Köper du ny utrustning, kan ni ha skidorna länge och bara byta till större pjäxor, då barnet växt ur de gamla.

Hyra? Ni kan hyra skidutrustning vid Hammarbybacken, om så tänk på att komma i god tid till backen, för att hinna pröva ut skidutrustning till ditt barn. Tänk på att ni måste hyra för 3 h per tillfälle. Här finner ni mera info om Hammarbybackens skiduthyrning: HÄR

Sjöstadens Cykel: Här kan ni hyra alpin skidutrustning samt får ni hjälp med att slipa skidorna samt vallade inför vinterns skidåkning.

Obligatoriskt på Alpina Skidskolan: Hjälm, googles ej nödvändigt- tänk på att skidskolan är kvällstid och att det är klart glas i skidglasögonen som gäller. Stavar rekommenderar vi inte till nybörjarnivåerna MiniKnatte, Knatte och SuperKnatte, detta för att barnen får bättre balans på skidorna utan stavar.

Skidlärare: Fröken-Linda, Jenny, Annina, Colin, Vincent

Hjälpledare: Alvin, Isabelle, Meya,