Folkhälsomyndigheten har under veckan varit tydliga med att det är viktigt att träning, framförallt för barn och unga, inte stannar upp på grund av spridningen av covid-19, utan istället fortsätter att bedrivas. Det är viktigt att denna verksamhet sker på ett sätt som minimerar risken för smittspridning och för att underlätta för idrottsrörelsen har myndigheten tagit fram rekommendationer för träning och idrottsanläggningar.
     – De som kan ska med fördel fortsätta att röra sig och idrotta för att vi ska behålla en god folkhälsa. Det är i synnerhet viktigt för all ungdomsidrottsverksamhet. Att man fortsätter att försöka hålla igång utifrån bästa förmåga, men att man även här tänker på hur man kan begränsa smittspridning. Vi har tagit fram rekommendationer för arrangörer och lagledare så att man kan lägga upp sin verksamhet så att den utförs på ett mer säkert sätt. Och det är till exempel att man företrädesvis har träning utomhus, man minskar antalet deltagare, att man ökar städfrekvens och liknande, säger Anders Wallensten, biträdande statsepidemiolog på Folkhälsomyndigheten på tisdagens pressträff.

Ta del av Folkhälsomyndighetens riktlinjer HÄR

Barnens Sportskola startar upp vårens Friidrottsskolor under vecka 16 med Friidrottsskola vid Hammarbyhöjdens IP onsdagar med start 15 april och söndagar med start 19 april vid Östermalms IP. Läs mer HÄR