Pandemin har medfört att många fritidsaktiviteter för både barn och vuxna ställts in. Detta har medfört att både barn och vuxna är understimulerade på fritidsaktiviteter som man kan göra ute. Friluftsliv är en aktivitet som passar hela familjen och jag vill tipsa er om enkla coronavänliga aktiviteter att göra i dessa tider. Här kommer min tips:

1. Tillred pannkakor ute i naturen

Gör så här: Gör pannkakssmet hemma och packa med i smeten i ryggsäcken tillsammans med stormköket, tallrikar och socker samt sylt och gå ut i skogen med familjen. Vid en lämplig plats i skogen tar ni paus och det brukar inte ta lång stund förrän barnen är fullt upptagna med att utforska skogen och ni får möjligheten att ta fram stormköket och tillaga pannkakorna under tiden som barnens lek pågår.

2. Vandra på Sörmlandsleden med övernattning

Denna aktivitet kräver en del planering för att få till aktiviteten, men så nöjda barn ni kommer att ha efteråt som fått sova i tält mitt ute i naturen. Sörmlandsleden är en led som börjar bakom Hammarbybacken och går genom Sörmland och är cirka 1000 km lång. Gör en tur med övernattning på denna led. För att kunna genomföra detta äventyr behöver alla ha bra ryggsäckar att packa sin utrustning i som sovsäck, liggunderlag, ombyte, varm kläder samt mat. Här kan du läsa mer om vad som är viktigt att tänka på om ni bestämmer er för att genomföra detta äventyr.

3. Reflexbingo

Denna aktivitet fann jag då jag ”googlade” på friluftsaktiviteter för barn. Denna aktivitet ”Reflexbingo” passar barn från 3 år. Här kan ni läsa mer om aktiviteten.

4. Skogspromenad- upptäcka djurlivet

Att ta en promenad i vår stadsdel Hammarby sjöstad med familjen kan bjuda in till många intressanta upptäckter, som att vi har ett riktigt djurliv. I Sjöstan har vi en egen bäver och häger som man möter på ibland. En rolig och trevlig promenad för hela familjen att gå en promenad för att upptäcka vårt djurliv.

I Sjöstaden har vi en egen bäver. Bild: Stockholms stad