Vintern är här och jag får många frågor från föräldrar, kring skidutrustning och hur man hjälper sitt barn på bästa att lära sig åka skidor. (alpin skidåkning)

Mitt bästa tips är att låta ditt barn gå i skidskola eller boka in barnet på privat skidlektion med en erfaren och pedagogisk skidlärare. Du som förälder skall undvika att lära ditt barn åka skidor, eftersom ni relationsmässigt står för nära varandra. Det kan lätt bli så att du som förälder blir irriterad på ditt barn, och istället för glädje och att ha roligt tillsammans, blir skidåkningen prestation och fylld av krav på barnet. Skidåkning skall vara roligt, utan en massa krav och måsten.

Jag har nyligen haft en skidskola för barn 4-5 år, där jag hade en 4- åring som lärt sig grunderna i skidåkning och tycker det är jätteroligt med skidåkning. Föräldrarna har anmält sitt barn till samma skidskola igen, men undrar nu om barnet skall lära sig samma sak igen och inte utvecklas. Mitt svar är enkelt: I denna ålder är det viktigaste att barnet går i skidskola tillsammans med andra barn och har roligt, det är då barnet lär sig och utvecklas.

Sänk dina egna krav och sätt ambitionsnivån i linje med att barnen ska tycka att det känns roligt med skidåkning. Ibland vägrar barnen helt att åka skidor, gör då istället något annat som testa längdskidåkning, åk skridskor, lek i snön eller varför inte besöka skidbacken och titta på då andra åker?

Skidutrustning för barn

Barn skall ha korta skidor, eftersom barn som lära sig åka skidor inte behöver fart, de skall lära sig få balans och kontroll på sina skidor, då behövs korta skidor, än vad som rekommenderas i sportbutiken. Min rekommendation är att en nybörjare på skidor skall ha 20-30 cm kortare än sin längd. När man kan hantera skidorna blir det perfekt med 10-20 cm kortare skidor.

Skippa stavarna helt, eftersom det oftast bara rör till det i både liften och i skidbacken. Hjälm och skidglasögon/goggles är viktigt att ditt barn har. Ta även alltid med extra handskar och strumpor för att byta, om det blir blött i backen. Testa hela skidutrustningen innan ni åker iväg till skidbacken.

Missade ni boka in ert barn till vår skidskola? Vi erbjuder privata skidlektioner på söndagar i Hammarbybacken. Klicka HÄR för mera information

Några ord på vägen!

1. Det ska alltid vara roligt! Lek och lär, tvinga eller pressa aldrig.
  2. Tag paus ofta och fika mycket, det är jobbigt att åka i början.
  3. Visa hellre än att berätta. Barn vill göra som vuxna och storasyskon.
  4. Barn åker enklast utan stavar.