Så roligt att ni valt att delta i min alpina skidskola. Att åka skidor är det roligaste som finns om du frågar mig. Enligt mina föräldrar lärde jag mig åka skidor, innan jag lärde mig att gå. Den första skidtävlingen deltog och vann jag som 3-åring. Jag har en minnesbild från denna stund, av att jag stod högst upp på prispallen med min stolta storasyster. Det var nog då mitt stora intresse för skidåkning väcktes.

Jag är uppvuxen på den finlandssvenska glesbygden i Österbotten, närmare bestämt i byn Långåminne. Här hände och fortfarande händer det inte så mycket. Det fanns/finns få barn för att hålla på med lagidrott i min lilla hemby med cirka 60 invånare.

Jag började tidigt idrotta och tränade löpning, orientering samt både alpin skidåkning och längdskidor tillsammans med min hund Frans och mamma. Min mamma kunde inte åka skidor och inte heller kunde hon orientera. Min mamma är lika nyfiken som jag på att lära sig nya idrotter. Mamma kom på att anmäla mig till idrotterna hon ville lära sig, eftersom det inte fanns kurser för vuxna. Mamma och jag tränade alltid tillsammans och mamma var min värsta konkurrent som alltid var lite bättre än jag var, tills det kom en dag, då jag äntligen slog min mamma.

Skidåkningen tog mig in på skidgymnasiet och en karriär inom skidåkning. Då jag insåg att jag inte skulle bli bäst i världen på skidor, la jag ner min satsning och blev skidlärare i Schweiz, där jag arbetat som skidlärare i Saas-Fee, Le Collon och Verbie.

Därefter fick jag jobb för svenska Fritidsresor där jag arbetat som Bamsemamma, aktivitetsledare och reseguide i Turkiet och på Cypern. Därefter var det dags för studier vid Handelshögskolan i Finland. Men redan efter ett år var jag alldeles för rastlöst, ville ut i stora världen igen. Jag fick sommarjobb för Fritidsresor i Stockholm och efter sommaren började jag arbeta som idrottslärare. Här i Stockholm valde jag att uppfylla min dröm att studera till lärare. Sedan år 2006 har jag arbetat med idrott och jag har blivit nominerad till både Barn och ungdomspriset av sjöstadens barnfamiljer, årets eldsjäl samt av Sjöstadsförening för mina engagemang för barnidrotten i Hammarby Sjöstad.

År 2017 grundade jag Barnens Sportskola, som är min stora passion i livet: Att få lära och inspirera våra barn, till hur roligt det är att idrotta. Frågar du mig är det, absolut roligaste som finns att hålla på med idrott. Idrotten har gett mig så mycket glädje genom åren, tagit mig till olika spännande länder och platser, gett mig vänner runt om i världen och jag mår som bäst då jag får inspirerar våra barn till ett aktivt liv.

Idag arbetar jag som gymnasielärare i idrott och ekonomi samt arbetar jag med Barnens Sportskola som under vintern erbjuder Alpin skidskola och till våren blir det Friidrottsskola vid Hammarbyhöjdens IP och Östermalms IP samt Orienteringsskola.

Häng gärna med i mitt sportskolegäng och delta i mina andra sportskolor med.

Sportiga hälsningar,

Fröken-Linda