Nu är det klart: I mars 2023 startar vår Gymnastik och hinderbaneskola för barn 3-10 år. Med start tisdagen 7 mars fram till 2 maj, kommer barn 3-6 år träna kl.17.00 och barn 6-10 år kl.18.00. Platsen är Vilans skolas idrottshall i Finnboda.

God motorik och kroppskontroll är den bästa present som man kan ge sitt barn. På vår Gymnastik och hinderbaneskola, utgår vi ifrån rörelseglädje, där vi tränar barnets motorik, koordination, kondition, styrka, smidighet och spänst genom roliga hinderbanor och genom leken. De äldre utmanar vi mer, med att de får lära sig grunderna i gymnastik och övningar där barnets kroppskontroll är i fokus. Helt enkelt den bästa träningen för att ge ditt barn en bra start i livet.

Här finner ni mera info & anmälan:

När barnet har befäst sina grundrörelser är det lättare att leka, lättare att vara med i gemenskap, lättare att kontrollera kroppen. Det gör att barnet vågar mer och får både bättre självkänsla och självförtroende. Det blir lättare att sitta på en stol, koncentrera sig och perception blir bättre. Det blir t o m lättare att lära sig nya saker.

Därför är det så viktigt med fysisk aktivitet: Barnets motoriska grunder sätts tidigt. Men det är aldrig försent att starta med att träna motorik, då vår hjärna är mottaglig för motorisk träning hela livet. Idag är ett stort problem att våra barn och ungdomar rör sig för lite. Det är viktigt att våra barn får en positiv relation till fysisk aktivitet, vilket ger dem goda förutsättningar för ett aktivt liv också i vuxen ålder.

Det rekommenderas att barn i lekåldern ska röra på sig aktivt minst tre timmar per dag. Undersökningar visar att det kan vara svårt att uppnå. Forskningen idag, visar att barn i 3-årsåldern har en alldeles för inaktiv vardag.

Här kan ni läsa mer om Våra barns fysiska status idag. Klicka HÄR